Koodiviidakko oli näytteilleasettajana Wanhassa Satamassa järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla, joka keräsi yhteen suuren joukon viestinnän ja markkinoinnin päättäjiä sekä käytännön tekijöitä eri aloilta. Tapahtumassa käydyissä keskusteluissa huomasimme, että markkinoinnin automaatio ja yksilön huomioiminen markkinointiviestinnässä kiinnostaa nyt yhä useampaa suomalaista yrityspäättäjää. Käsitteenä automaatio on kuitenkin yhä suhteellisen vieras. Vain harva ymmärtää mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ja miten sitä voitaisiin toteuttaa käytännön tasolla.
Yksilön huomioiminen segmentoinnin avulla ja sähköpostimarkkinoinnin personoinnilla on jo tuttua useille yrityksille ja brändeille. Jokainen meistä on joskus vastaanottanut sähköposteja perustuen asuinpaikkaamme, työnkuvaamme tai sukupuoleemme. Segmentoidun sähköpostimarkkinoinnin ongelma piilee kuitenkin siinä, että segmenttien määrän kasvaessa kokonaisuus tulee yrityksille aina monimutkaisemmaksi ja haastavammaksi hallita.
Kiteytettynä markkinoinnin automaatiossa on kyse teknologiasta, joka mahdollistaa automatisoidun yksilötason viestinnän segmenteille kohdennuksen sijaan. Automaatioteknologia perustuu erilaisten mikrosignaalien kuunteluun ja niiden laukaisemiin markkinointitoimenpiteisiin.
Markkinoinnin automaatioiden yleistymisen taustalla on kasvava paine tuottaa oikea-aikaista ja vastaanottajaa aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä toisaalta resurssien säästäminen ja skaalaetujen hakeminen yritysten markkinointiviestinnässä. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönottoa jarruttaa kuitenkin se, että automaatioprojektit nähdään usein järeinä ja kankeina prosesseina. Massiivisten IT-projektien sijaan nyt ??haetaan ketteriä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää suoraan yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla. Agile Marketing -käytänteet ovatkin yleistymässä voimakkaasti organisaatioissa, jotka edellyttävät nopeita tuloksia markkinoinniltaan.
Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain jatkuvasti yrityksen prosesseihin mukautuen. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisista automatisoiduista viestiketjuista, jotka liittyvät johonkin asiakassuhteen kannalta tärkeään tapahtumaan (trigger). Näin toimimalla päästään nopeasti toteutuksen tasolle ja opitaan kokemuksen kautta.
Testaa markkinoinnin automaatiota käytännössä lataamalla Koodiviidakon ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin opas – saat oppaan ladattuasi sähköpostiin sarjan tietylle aikavälille ajoitettuja automatisoituja viestejä.
Ota meihin yhteyttä, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta osana yrityksenne markkinointiviestintää.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja