Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin viikko: pöly laskeutui, mitä jäi käteen?

0
Jaa

Markkinoinnin Viikko on nyt takanapäin, joten nyt voi vihdoin nostaa jalat ylös lepäämään ja keskittyä jälkimarkkinointitoimiin. Kaksipäiväinen tapahtuma piti sisällään reilusti tietoiskuja, lähes kolme kiloa hattaraa, mielenkiintoisia keskusteluja ja päivän päätteeksi hyvin kipeitä jalkoja.

Osallistuimme Markkinoinnin Viikolle – tai Markkinointiviestinnän viikolle, kuten se aiemmin tunnettiin – seitsemättä kertaa ja se pidettiin nyt toista kertaa uudella nimellä Pasilan Messukeskuksessa. Uusi tapahtumapaikka toi uusia kävijöitä, mutta asetti toki myös uusia haasteita muun muassa osaston suunnitteluun. Koodiviidakolla oli messuilla perinteiseen tapaan lyhyitä ja ytimekkäitä tietoiskuja markkinoinnin ja viestinnän uusimmista tuulista, vahva asiantuntijaedustus sekä jo viime vuonna ilahduttanut hattarakone.

Kun hattaraa ei enää jaksa syödä, siitä voi tehdä viikset.

Kuva: Sitten kun hattaraa ei enää jaksa syödä, siitä voi tehdä vaikka viikset.

Tapahtuma oli hyvin antoisa, niin osastollamme vierailleiden kuin myös messuväkemme mielestä. Tietoiskumme kiinnostivat niin monia, että istumapaikat loppuivat kesken lähes kaikissa esityksissä.

Mikä puhututtaa juuri nyt: automaatio, tekoäly ja GDPR

Markkinointiviestinnän saralla puhaltavat muutoksen tuulet, niin uusien teknologioiden kuin myös tietosuojakäytäntöjen osalta. Näihin aiheisiin pureuduttiin niin omissa tietoiskuissamme kuin myös muilla osastoilla sekä seminaaripuheenvuoroissa.

Markkinoijan ajatukset EU:n tietosuojauudistuksesta kiteytyvät hyvin osastollamme kuultuun keskusteluun:
”Mistä tämä esitys kertoo?”
”GDPR:stä.”
”Eikä, en haluaisi edes miettiä koko GDPR:ää, oksettaa ajatuskin.”
”Niinpä.”

GDPR ei kuitenkaan ole se iso ja pelottava mörkö, mitä monet ajattelevat. Vaikka muutoksia markkinoinnin prosesseihin ja myös työkaluihin vaaditaan, on tietoa ja neuvoja onneksi tarjolla. Koodiviidakolla seuraamme tietosuojauudistuksen kehitystä jatkuvasti ja kirjoitamme aiheesta moniosaista juttusarjaa, jossa neuvomme, miten markkinoija voi kääntää muutoksen edukseen. Jos haluat varmistaa, että saat uusimmat GDPR-uutiset ja -vinkit itsellesi, tilaa uutiskirjeemme.

Tilaa uutiskirje

Markkinoinnin automaation ja tekoälyn teemat toistuivat myös Markkinoinnin Viikon ohjelmassa. Seminaaripuheenvuorossaan Juho Mattila (Business Director, Marketing Automation) paljasti suurkyselymme tulosten perusteella markkinoinnin automaation viisi suurinta haastetta. Automaatio on selvästi yrityksille hyvin ajankohtainen aihe: yleisöstä muun muassa kysyttiin: "Mitä tämä maksaa?" ja monet halusivat jälkikäteen tulla juttelemaan aiheesta.

Juho Mattilan puheenvuoro Markkinoinnin Viikolla markkinoinnin automaation haasteista

Kuva: Juho Mattila avasi seminaaripuheenvuorossaan markkinoinnin automaation 5 suurinta haastetta keväällä tekemämme kyselyn perusteella.

Paluu juurille

Vaikka uudet, trendikkäät aiheet puhuttavat kovasti, samalla tulee muistaa digimarkkinoinnin keskeiset ohjenuorat. Markkinoinnin ja viestinnän peruspilareita käsittelevät esitykset, kuten ”Sähköpostimarkkinoinnin 10 käskyä” sekä ”Mitä on hyvä tiedottaminen” kiinnostivat aiempien vuosien tapaan.

Tämä on aihe, joka usein jo pidempään digimarkkinointia tehneiltä voi unohtua. Uusia tulijoita, jotka vielä kastavat varpaitaan digitaalisen markkinoinnin veteen, on aina. Innokkaina markkinoijina haluamme tietenkin rynnätä aina uuden, hienomman teknologian perässä, mutta perusasioita ei koskaan sovi unohtaa. Jokaiselle markkinoijalle tekee hyvää aika ajoin kerrata perusteita.

Lisää rohkeutta markkinointiin

Vaikka tekemistä oli jatkuvasti (hattaran pyörittelyä, valokuvaamista, messuvieraiden jututtamista, kävijöiden skannaamista…), ehdimme messuhälinän keskellä myös käydä kuuntelemassa muiden markkinoijien sanomaa.

Erityisesti ilahdutti Hanna Repon sisältömarkkinointiin pureutuva puheenvuoro, joka herätteli omaakin tiimiämme. Hanna nosti puheenvuorossaan esille hyvän sisällön kolme tärkeintä elementtiä: tunne, yllätyksellisyys ja hyöty.

Pitkään jo sisältömarkkinoinnin parissa touhunneina huomasimme, että keskitymme usein jopa liiaksi hyötyyn artikkeleissamme – haluammehan auttaa asiakkaitamme tekemään entistä parempaa markkinointia. Myös tunne ja yllätyksellisyys on tärkeää. Hannan rohkaisemina päätimmekin lisätä uusimpaan artikkeliimme hauskan gif-animaation – ja aiomme jatkaa rohkeammalla linjalla jatkossakin.

Nokka kohti uusia tuulia

Mitä tästä kaikesta voikaan sitten oppia? Messujen järjestäminen on oma projektinsa ja usein siihen upotetut työtunnit voivat tuntua armottoman pitkiltä ja jopa turhilta. Kuitenkin messujen jälkeen on aina tyytyväinen ja inspiroitunut olo. Messuilla saa aina uusia ideoita ja tapaa uusia ihmisiä – ja mahdollisesti käteen jää myös ilmaisia karkkeja, muistivihkoja tai kyniä!

Odotamme siis jo innolla ensi vuotta ja mitä Markkinoinnin Viikko silloin pitää sisällään – ja pohdimme tietenkin, mitä voisimme taas tehdä paremmin. Toivottavasti nähdään ensi vuonna Messukeskuksessa!

Lue lisää suosituimmista aiheista:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja