Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

0
Jaa

Liana Technologies toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Kyselyssä selvitettiin keskeisiä markkinoinnin automaation hyötyjä ja suurimpia haasteita: mitä konkreettista hyötyä automaatiolla on saavutettu, mikä koetaan haastavaksi automaatioprojektissa ja miksi osa markkinoijista yhä empii uuden teknologian käyttöönotossa.

Panostukset automaatioon vahvassa kasvussa

Moni markkinoija hyödyntää jo automaatioteknologiaa työssään: yli kolmasosa kyselyn vastaajista kertoi käyttävänsä markkinoinnin automaatiota.

Kiinnostus automaatioteknologian hyödyntämiseen on suurta myös niiden yritysten keskuudessa, jotka eivät vielä tutkimuksen tekohetkellä käyttäneet automaatiota – lähes 40 % vastaajista kertoi, että yritys aikoo panostaa markkinoinnin automaatioon seuraavan vuoden sisällä. Vain vajaa kymmenesosa vastaajista sanoi, ettei heidän yrityksensä aio aloittaa automaatiota vielä tulevan vuoden aikana. 

Aiotteko panostaa markkinoinnin automaatioon seuraavan vuoden sisällä?

Kuva: Vain vajaa kymmenesosa vastaajista ilmoitti, ettei heidän yrityksensä aio panostaa markkinoinnin automaatioon vuoden sisällä. Kysymys esitettiin niille vastaajille, jotka eivät vielä tutkimuksen tekohetkellä hyödyntäneet markkinoinnin automaatiota.

Markkinoinnin automaation keskeiset hyödyt

Kohdennettavuus

Viestien kohdennettavuus nousi selvästi ylitse muiden markkinoinnin automaation hyödyissä. Lähes 70 % kyselyn vastaajista koki, että viestien parempi kohdennettavuus on automaation merkittävin yksittäinen hyöty. 

Tämä vahvistaa osaltaan valloillaan olevaa markkinoinnin trendiä, joka peräänkuuluttaa juuri massapostituksista luopumista ja yksilön huomioonottavaa, oikea-aikaista ja sisällöltään relevanttia viestintää. Automaatio tarjoaa markkinoijille paljon kaivatun teknologian kohdennetun viestinnän tehokkaaseen toteuttamiseen. 

Mitkä ovat tärkeimmät markkinoinnin automaatiolla saavutetut hyödyt?

Kuva: Kuinka yritykset ovat hyötyneet markkinoinnin automaatiosta?

Parantunut asiakaskokemus

45,9% vastaajista nosti merkittävimpiin hyötyihin parantuneen asiakaskokemuksen. Markkinoinnin automaatioteknologia auttaa valjastamaan asiakastiedon konkreettisiksi markkinoinnin toimenpiteiksi. Data ei vain makaa järjestelmissä, vaan sitä hyödynnetään asiakkaiden parempaan palvelemiseen.

Liidien kasvanut määrä ja parempi laatu

Liidien kasvanut määrä ja niiden parempi laatu nousivat markkinoinnin automaation keskeisiksi hyödyiksi yli kolmasosalla kyselyn vastaajista. Automaatiotyökalu koetaan selvästi tehokkaana välineenä inbound-liidien tuottamiseen myyntitiimille. Automaation kautta tuotetut liidit ovat usein myös valmiimpia kontaktointiin – myös myynti on valmiimpi, sillä automaatio tuottaa tärkeää tietoa myynnin tueksi.

Markkinoinnin ROI ja parantunut konversio

Noin kolmasosa vastaajista koki, että markkinoinnin automaatio on parantanut markkinoinnin ROI:ta (32,9 %) sekä konversiota (30,1 %). Tämä osoittaa, että automaatiotyökalulla on vaikutusta koko markkinointiketjun tehokkuuteen. Panostus markkinoinnin automaatioon selkeästi nähdään kannattavana investointina ja se korreloi suoraan merkittäviin markkinoinnin tunnuslukuihin.

Katso kooste tutkimuksen tuloksista.

Ketterästi liikkeelle markkinoinnin automaatiossa?

Viidakon blogissa:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja