Eventilla Oy on oululainen voimakkaasti kasvanut yritys, joka on lähtenyt hyödyntämään sähköpostimarkkinointia myynnin välineenä. Eventilla on palvelu, jonka avulla voidaan hallinnoida ja seurata tapahtumailmoittautumisia verkossa.
Markkinoidakseen palvelujaan Eventilla Oy toteutti kaksi erillistä sähköpostimarkkinointikampanjaa, toisen suurelle vastaanottajarekisterille ja toisen huomattavasti pienemmälle rekisterille, jossa vastaanottajina oli vain tietty toimiala.
Ensimmäisessä, isommassa jakelussa, vastaanottajia oli lähes 30 000. Tämä jakelu oli niin sanotusti kohdentamaton: siinä markkinoitiin Eventillan palveluja yrityksille otsikolla "Uusi palvelu tapahtumien hallintaan verkossa". Jakelun klikkaussuhde eli CTR oli 0,37 %, ja jakelu poiki lopulta 2 kauppaa Eventillalle.
Toinen jakelu toteutettiin eri tavalla – huomattavasti pienemmälle rekisterille, mutta viestin sisällön tarkasti vastaanottajille kohdentaen. Vastaanottajina olivat uimakoulut, joiden tiedettiin kokemuksesta painiskelevan ilmoittautumisten ja niiden hallintaan liittyvien asioiden kanssa. Eventillan palveluja markkinoitiin uimakouluille otsikolla "Uimakoulujen ilmoittautumiset helposti". Myös koko viestin sisältö muokattiin kohderyhmää puhuttelevaksi: tuloksena vain 121 vastaanottajalle menneestä viestistä oli klikkaussuhde CTR 7,89 % ja 3 kauppaa.
Case Eventilla todistaa, että osoitteiden määrää tärkeämpää sähköpostimarkkinoinnissa on osoitteiden laatu sekä viestin sisällön kohdentaminen vastaanottajille. Ihmisten vastaanottama sähköpostimarkkinoinnin määrä kasvaa jatkuvasti, mikä tekee relevantin sisällön tuottamisesta vastaanottajille entistä tärkeämpää. Vain kiinnostavat ja vastaanottajille merkitykselliset viestit luetaan – oikein kohdennettuna sähköpostimarkkinointi on toivottua viestintää, jota halutaan vastaanottaa jatkossakin. Kohdentaminen ei siis ole pelkkää sanahelinää, vaan todellakin päivän sana sähköpostimarkkinoinnissa!
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja