Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Case: Kyselyt osana sähköistä viestintää

0
Case: Kyselyt osana sähköistä viestintää
Jaa

Koodiviidakon markkinointikoordinaattori Kirsi Pöyhtäri on toteuttanut jo vuosien ajan erilaisia tyytyväisyyskyselyjä Koodiviidakon asiakaskunnalle. Kyselykutsujen lähettämiseen käytetään Koodiviidakon omaa Postiviidakko-uutiskirjetyökalua, jolla toteutetusta sähköisestä kutsusta linkitetään kyselyyn. Viime vuodesta lähtien kyselyjen alustana on käytetty Surveypal-kyselyohjelmistoa.

Surveypalin käyttöön päädyttiin erityisesti siitä syystä, että kyselyjen tekemisestä haluttiin tehdä mahdollisimman helppoa ja kätevää niin kyselyn laatijalle kuin vastaajallekin. Kyselyjä haluttiin myös kohdentaa entistä tarkemmin, mikä lisäsi tehtävien kyselyjen määrää ja variaatiota. Valmiiksi toteutetut vastausmallit, kyselyn helppo koostaminen ja ammattimainen raportointi helpottivat koko prosessia ja tulosten analysointia.

Miksi toteuttaa kyselyjä? Keskeiset hyödyt:

  • Asiakastyytyväisyyden tai muiden toiminnalle tärkeiden asioiden mittaus ja seuraaminen
  • Kyselyt tuovat viestintään vuorovaikutteisuutta ja osallistavat vastaanottajia
  • Vastaanottajat saavat mahdollisuuden vastata ja vaikuttaa
  • Toiminnan kehittäminen: usein esiin nousee asioita, jotka jäisivät muuten huomaamatta
  • Ideoiden saaminen vastaajilta ja asiakaslähtöisyys tekemisessä
  • Tarkempi kohdennus: kyselyjen avulla voidaan selvittää taustatietoja vastaanottajista ja myös kohdentaa tulevaa viestintää vastausten perusteella

Case: Viidakon kyselyt 

Koodiviidakolla asiakkaille tehtävät kyselyt on koettu arvokkaaksi palautekanavaksi, jonka avulla on kehitetty eteenpäin sekä tuotteita, markkinointia että muutakin toimintaa. Kokemuksemme perusteella asiakkaat arvostavat sitä, että heitä kuunnellaan ja he saavat kertoa mielipiteensä.

Usein mielessä ollut palaute on vain unohtunut tai jäänyt laittamatta muiden kiireiden ohessa. Fiksusti toteutettu kysely palauttaa asiat mieleen, madaltaa kynnyksen ja avaa kanavan palautteen antamiselle.

Kyselyjen laatiminen on aloitettu käymällä aihepiirin vastaavien kanssa läpi ne keskeisimmät asiat, joihin halutaan vastaukset ja joita halutaan kehittää. Keskustelujen pohjalta on muotoiltu kysymykset, joiden perusteella kysely muodostetaan Surveypal-työkalulla. Surveypalissa on valmiina laaja valikoima erilaisia kysymyselementtejä, kuten monivalinnat, pudotusvalikot ja liukukytkimet, joten itse kyselyn koostaminen on näppärää. Myös vapaalle palautteelle on haluttu jättää tilaa, ja moni vastaajista on hyödyntänytkin avoimia palautekenttiä. Kyselyt on toteutettu suomen ohella myös englanniksi, jolloin vastaaja voi valita kielen heti kyselyn alussa.

Kutsut toteutetaan ja lähetetään Postiviidakolla, jolla tehdyissä kyselyn kutsukirjeissä annetaan linkki kyselyyn. Kyselyissä on usein hyödynnetty myös pieniä kannusteita, kuten vastaajien kesken arvottavia yllätyspalkintoja. Palkinnon ei aina tarvitse välttämättä olla erityisen suuri, jotta se toimii kannustimena vastaamista empiville. 

Kyselyn vastauksista muodostuvat automaattisesti raportit, joiden yhteenvedot voidaan viedä suoraan myös esimerkiksi PowerPoint-esitykseen. Vastaukset voidaan ohjata reaaliajassa myös kyselyn laatijan sähköpostiin, jolloin reagointia vaativat vastaukset voidaan käsitellä nopealla aikataululla.

Koodiviidakolla kyselyistä on tehty muistutuksia 1-2 kappaletta riippuen vastaajamäärästä. Vastaajia voidaan suodattaa vastaajajoukosta myös markkinointitoimien kohdentamiseksi tietyn vastauksen antaneille. Tämä vaatii tosin, ettei kysymystä toteuteta anonyymina vaan siten, että vastaanottaja tunnistetaan.

Kiinnostuitko kyselyiden toteuttamisesta osana sähköistä viestintää? Ota yhteyttä myyntiimme tai tutustu tarkemmin Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun ja Surveypal-kyselyohjelmistoon.Postiviidakon ja Surveypalin välille toteutetaan parhaillaan integraatiota, joka saa työkalut juttelemaan entistä paremmin keskenään ja helpottaa kohdennettua viestintää.

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kirsi Pöyhtäri

Artikkelin kirjoittaja on Koodiviidakon markkinointikoordinaattori ja digimarkkinoinnin moniosaaja. Kirsi on toiminut vuosien ajan verkkokauppayrittäjänä, ja vastaa Koodiviidakon markkinoinnissa muun muassa asiakastyytyväisyyskyselyjen toteutuksesta ja tuotteisiin liittyvästä asiakasviestinnästä.

Kirsi Pöyhtäri

Artikkelin kirjoittaja on Koodiviidakon markkinointikoordinaattori ja digimarkkinoinnin moniosaaja. Kirsi on toiminut vuosien ajan verkkokauppayrittäjänä, ja vastaa Koodiviidakon markkinoinnissa muun muassa asiakastyytyväisyyskyselyjen toteutuksesta ja tuotteisiin liittyvästä asiakasviestinnästä.

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja