Käsittelimme viime kuussa verkkopalvelun tietoturvaan liittyviä perusasioita, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tietää. Jatkamme nyt tietoturva-aiheen käsittelyä listaamalla viisi konkreettista asiaa, jotka jokainen markkinoija voi itse tehdä tietoturvan eteen.
1. Oma kone ajan tasalla ja tietoturvallinen – varmista myös selain!
Tietoturva lähtee omalta pöydältä. Varmista että oman koneesi päivitykset on tehty asianmukaisesti ja käytössäsi on aktiivinen virustorjuntaohjelmisto – varsinkin jos käytät Windowsia. Mac-maailmassa voi vielä selvitä ilman erillistä virustorjuntaohjelmistoa pitämällä koneen muutoin ajan tasalla. Muista, että myös älypuhelin voi olla haavoittuvainen jos sitä ei päivitetä.
Selaimeksi kannattaa valita esimerkiksi Chrome, joka pitää itse itsensä ajan tasalla ja toimii nopeasti.
2. Salasanojen hallinta kuntoon
Markkinoija tarvitsee työssään useita eri verkkopalveluja, joista jokainen vaatii yleensä käyttäjätunnuksen ja salasanan. Hyvä perusperiaate on seuraava: käytä jokaisessa verkkopalvelussa eri salasanaa ja vaihtele mielellään myös valittua käyttäjätunnusta. Näin haavoittuvuus yhdessä verkkopalvelussa ei altista muita käyttämiäsi palveluja.
Useiden salasanojen muistaminen on hankalaa. Tähän tarkoitukseen kannattaakin käyttää salasanojen muistamiseen suunniteltuja työkaluja, kuten 1Password- tai LastPass-työkaluja.
Älä koskaan käytä liian helppoa salasanaa tai samoja salasanoja useissa palveluissa!
3. Muista organisaation tietoturva – muut ihmiset
Hyväkään salasana ei auta jos se on väärien ihmisten käsissä. Vältä salasanojen jakamista muiden kanssa (”jaetut tunnukset kaikkien tiedossa”) ja muista, että poistuneilta työntekijöiltä ja harjoittelijoilta pitää poistaa tunnukset kaikista palveluista. Älä missään nimessä tallenna tunnuksia julkiseen jakoon firman sisällä – jos ne joutuvat vääriin käsiin on tilanne vakava.
Hyvä esimerkki huonosta toimintatavasta tuli esille massiivisen tietoturvamurron yhteydessä Sonylla. Sonyn markkinointitiimi oli tallentanut käyttämiensä sosiaalisten verkostojen (Facebook, Twitter jne) salasanat jaetulla verkkolevyllä olleeseen Word-dokumenttiin joka joutui julkiseen jakoon.
4. Vältä luottokorttitietojen keräämistä
Kannattaa myös välttää rikollisia kiinnostavan tiedon keräämistä ja käsittelyä. Mikäli yrityksen verkkopalvelu ei kerää ja tallenna luottokortteja, se ei ole niin kiinnostava kohde tietomurroille. Mikäli verkkomaksaminen on tarpeen, kannattaa käyttää siihen erikoistuneita palveluita sekä erillistä verkkokaupan alustaa.
5. Käsittele henkilötietoja huolella
Useimmiten tietoturvaongelmat ilmenevät henkilötietojen joutumisella vääriin käsiin. Henkilötietojen käsittelyä säätelee henkilötietolaki. Tärkeää on tutustua lakiin ja suunnitella henkilötietojen käsittely etukäteen. Missään tapauksessa henkilötietoja ei kannata levitellä ympäriinsä Excel-tiedostoissa tai unohtaa niitä esimerkiksi muistitikuille tai sähköposteihin (josta ne voivat myöhemmin joutua vääriin käsiin).
Kannattaa myös muistaa että se mitä ei tallenna ei voi joutua vääriin käsiin. Tarvitsetko esimerkiksi todella henkilön syntymäaikaa tai henkilöturvatunnusta? Voisiko pelkkä nimi ja sähköposti riittää? Tai pelkkä syntymävuosi?
Tietoturva ei ole aina päällimmäisenä mielessä, mutta hyvällä valmistautumisella ja perusasioista huolehtimalla voidaan välttää monta stressintäyteistä työpäivää. Tietoturvaongelmat iskevät aina kun niitä vähiten odottaa, ja usein markkinointi ja viestintä joutuu ongelmien keskelle tahtomattaan. Valmistautuminen siis kannattaa!
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja