Liana auttaa VillageWorksia markkina-aseman vahvistamisessa hakukonenäkyvyyden ja automaatioiden avulla


VillageWorks on pääkaupunkiseudulla useita toimistohotelleja ja coworking-tiloja hallinnoiva toimija. Hulppeiden ja viihtyisien tilojen lisäksi VillageWorks haluaa kuitenkin tarjota vuokralaisilleen ja coworking-tiloja käyttäville pistäytyjille yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä. Yhdeksän eri toimipaikkaa takaavat, että jokaiselle mieltymykselle ja tarpeelle löytyy ratkaisu VillageWorksin työ- ja kokoustiloista.
Haasteet ja tavoitteet
VillageWorks kävi läpi brändiuudistuksen vuonna 2019 ja uudistuksen yhteydessä koko konsepti muuttui pelkkien työtilojen tarjoajasta kohti työyhteisöä. Jotta brändiuudistus onnistuisi mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, VillageWorksin täytyi miettiä uudestaan, mitkä heidän todelliset kohderyhmänsä ovat, miten viestiä näille ryhmille ja miten löytää oma paikkansa palveluntarjoajien keskuudessa.
Suurimpana tavoitteena VillageWorksilla oli saada näkyvyyttä ja tunnettuutta digitaalisessa maailmassa. VillageWorks halusi saada palautetta omasta tekemisestään, oppia siitä, sekä myös oppia lisää heidän kohderyhmänsä toiveista ja alan yleisistä trendeistä. Liana tarjosi ratkaisun, jolla yrityksen näkyvyys pystyttiin kokonaisvaltaisesti kartoittamaan ja jonka avulla voitiin ottaa konkreettisia askelia kohti parempaa näkyvyyttä ja sujuvampaa markkinointia.
Hakukoneoptimointia ja media-analyysejä
Aivan aluksi Liana toteutti VillageWorksille hakukoneoptimointia. Projektissa tärkeintä oli saada selville, mitä termejä ihmiset käyttävät hakiessaan tietoa VillageWorksin toimialaan liittyen ja miten VillageWorksin asemaa hakutuloksissa voitaisiin vahvistaa. SEO-auditoinnista VillageWorks sai konkreettisia apuja siihen, miten lähteä ajamaan hakunäkyvyyttä kohderyhmien avulla määritettyyn suuntaan.
Liana on myös toteuttanut VillageWorksille media-analyysejä – alkuun kuukausittaisella syklillä ja myöhemmin kvartaaleittain. Media-analyyseissä on seurattu, miten VillageWorksista puhutaan online-mediassa sekä somessa verrattuna kilpailijoihin. Media-analyysien avulla VillageWorks haluaa seurata myös alan tärppejä ja yleisiä trendejä. Maailmantilanteesta johtuen alalla ei ole viime aikoina tapahtunut kovinkaan paljon, joten VillageWorks on halunnut satsata resursseja automaation kehittämiseen.
Ajansäästöä automaatioiden avulla
VillageWorks tekee sähköpostimarkkinointia omille asiakkailleen, eli lähettää uutiskirjeitä toimistohotelleja ja coworking-tiloja käyttävien työyhteisöjen sisällä. He halusivat automatisoida uutiskirjeiden lähetystä kohderyhmien perusteella. Automaatioprojektin alussa Liana hoiti teknisen puolen, jossa VillageWorksin taustajärjestelmiä yhdistettiin Lianan automaatiojärjestelmään, jotta oikea data saatiin siirrettyä ja tämän myötä sähköposteja kohdennettua oikein.
VillageWorksin markkinointi on huomannut projektin aikana konkreettisesti, kuinka automaatioiden avulla on mahdollista säästää aikaa. Liana ja VillageWorks ovat yhdessä tehneet entistä toimivampia ja tavoitteita tukevia automaatiota ja Liana on seurannut tarkasti niiden toimivuutta, sekä myös sparrannut VillageWorksia automaatioiden kehittämisessä.

Sujuva kommunikaatio on avainasemassa
VillageWorksin ja Lianan välinen kommunikaatio on ollut avointa ja helppoa. Lianan yhteyshenkilöstä on henkinyt aito kiinnostus siihen, mitä VillageWorks tekee ja miten asiat tehdään. Yhteyshenkilö on napannut ajatuksista kiinni ilman, että niitä on tarvinnut vääntää rautalangasta. Keskustelut ovat aina olleet positiivisia ja avoimia ja yhteinen ratkaisu on aina löytynyt, vaikka esiin olisi noussut jotain kritisoitavaa. Ongelmista ei ole ehtinyt tulla edes ongelmia.
