MTV:n sisäinen uutiskirje on odotettu julkaisu


MTV Oy on Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö, jonka mediaperheeseen kuuluvat muun muassa tv-kanavat MTV3, Sub ja AVA, suoratoistopalvelu MTV Katsomo, MTV Uutiset sekä C Moren maksu-tv-kanavat. MTV:llä työskentelee lähes 400 tv- ja media-alan asiantuntijaa.
MTV:n sisäiseen viestintään kaivattiin uutta kanavaa, jossa henkilöstölle voitaisiin kertoa ajankohtaisista asioista aktiivisesti ja jäsennellysti. Jo ennestään käytössä olivat muun muassa sisäinen intra sekä kuukausittainen Pöllöinfo-tilaisuus, jossa käydään läpi koko henkilöstöä koskevia yhteisiä asioita.
Koronaepidemia vauhditti prosessia: suuri osa MTV:n henkilöstöstä siirtyi etätöihin, ja yhtiössä lähdettiin etsimään tapoja, joilla henkilöstön eli Pöllöjengin positiivinen työilmapiiri ja yhteenkuuluvuuden tunne saataisiin säilytettyä. Ratkaisuksi löytyi sisäinen uutiskirje eli Pöllöposti, jonka avulla pyrittiin myös vähentämään kiireisen henkilöstön sähköpostien tulvaa, lisäämään läpinäkyvyyttä ja avoimuutta sekä vahvistamaan tiedonkulkua.

Monipuolisia aiheita videosisällöt edellä
MTV:n sisäistä uutiskirjettä Pöllöpostia on lähetetty huhtikuusta 2021 lähtien. Kirje lähetetään kerran kuussa niin, että Pöllöpostit ja Pöllöinfot rytmittyvät kahden viikon välein. Välillä lähetetään myös Pöllöposti-spesiaaleja – markkinointihenkisempiä sisäisiä kirjeitä, joissa halutaan nostaa valokeilaan tiettyjä ajankohtaisia aiheita, kuten MTV:n ohjelmauutuuksia.
Pöllöposteissa hyödynnetään runsaasti videosisältöjä, onhan MTV liikkuvan kuvan talo. Intrassa julkaistuihin videomateriaaleihin on ollut helppo linkata LianaMailerin uutiskirjepohjasta. Pöllöposteihin on myös nostettu erilaisia kyselyitä, joilla on kasvatettu vuorovaikutusta lukijoiden kanssa.

Videosisältöjen lisäksi kirjeet koostuvat muun muassa ajankohtaisista uutisista, ura- ja tiimitarinoista, avoimista työtehtävistä sekä vastuullisuusviestinnästä. Pöllöposteissa halutaan erityisesti nostaa esiin ihmisiä sekä yhteisiä onnistumisia.
Sydäntälämmittäviä tuloksia
Jo ensimmäisen vuoden aikana Pöllöposti-uutiskirjeestä saatiin rakennettua erittäin toimiva sisäisen viestinnän kanava. Huhtikuussa 2022 toteutetun kyselyn perusteella 84 % vastaajista piti Pöllöpostia hyvänä tai erinomaisena viestintävälineenä.

Uutiskirjeiden avaus- ja klikkausprosentteihin MTV:n viestintätiimi on tyytyväinen, etenkin kun kyseessä on kiireinen tv- ja media-alan toimintaympäristö:
- Kirjeiden avausprosentti on keskimäärin 57 %
- Kirjeiden klikkausprosentti on keskimäärin 33 %
- Yksittäisten kirjeiden avausprosentti jopa 72 % ja klikkausprosentti jopa 50 %
Luvut ovat jo nyt erinomaisia ja niitä pyritään kehittämään jatkuvasti, mutta esimerkiksi klikkausprosentin nostamista ei nähdä välttämättömyytenä. Pöllöposti on pyritty rakentamaan nopeasti selattavaksi ja sisäistettäväksi viestintäkanavaksi, ja kun sisältöosiot on otsikoitu, kuvitettu ja tiivistetty onnistuneesti, ei linkin klikkaaminen enää välttämättä ole tarpeellista.
Pöllöpostit ovat keränneet MTV:n henkilöstöltä runsaasti kiitosta. Sisäistä uutiskirjettä on kehuttu informatiiviseksi, hyvin rakennetuksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi, joka kokoaa yhteen tärkeimmät asiat ja välittää tietoa aktiivisesti.
Tea Siikonen on erityisen onnellinen palautteista, joiden mukaan vastaanottajat oikein odottavat sisäisen uutiskirjeen saapumista, ja että kirjeitä lukiessa tuntuu, että MTV:n sisäistä viestintää tehdään hyvällä fiiliksellä.

Katso webinaaritallenne
MTV:n yritysviestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Tea Siikonen vieraili Lianan webinaarissa avaamassa vauhdikkaan tv- ja mediatalon matkaa sisäisen viestinnän kehittämisessä.
Huom! Nähdäksesi webinaaritallenteen, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.
MTV Oy on Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö, jonka mediaperheeseen kuuluvat muun muassa tv-kanavat MTV3, Sub ja AVA, suoratoistopalvelu MTV Katsomo, MTV Uutiset sekä C Moren maksu-tv-kanavat. MTV:llä työskentelee lähes 400 tv- ja media-alan asiantuntijaa.
MTV:n sisäiseen viestintään kaivattiin uutta kanavaa, jossa henkilöstölle voitaisiin kertoa ajankohtaisista asioista aktiivisesti ja jäsennellysti. Jo ennestään käytössä olivat muun muassa sisäinen intra sekä kuukausittainen Pöllöinfo-tilaisuus, jossa käydään läpi koko henkilöstöä koskevia yhteisiä asioita.
Koronaepidemia vauhditti prosessia: suuri osa MTV:n henkilöstöstä siirtyi etätöihin, ja yhtiössä lähdettiin etsimään tapoja, joilla henkilöstön eli Pöllöjengin positiivinen työilmapiiri ja yhteenkuuluvuuden tunne saataisiin säilytettyä. Ratkaisuksi löytyi sisäinen uutiskirje eli Pöllöposti, jonka avulla pyrittiin myös vähentämään kiireisen henkilöstön sähköpostien tulvaa, lisäämään läpinäkyvyyttä ja avoimuutta sekä vahvistamaan tiedonkulkua.

Monipuolisia aiheita videosisällöt edellä
MTV:n sisäistä uutiskirjettä Pöllöpostia on lähetetty huhtikuusta 2021 lähtien. Kirje lähetetään kerran kuussa niin, että Pöllöpostit ja Pöllöinfot rytmittyvät kahden viikon välein. Välillä lähetetään myös Pöllöposti-spesiaaleja – markkinointihenkisempiä sisäisiä kirjeitä, joissa halutaan nostaa valokeilaan tiettyjä ajankohtaisia aiheita, kuten MTV:n ohjelmauutuuksia.
Pöllöposteissa hyödynnetään runsaasti videosisältöjä, onhan MTV liikkuvan kuvan talo. Intrassa julkaistuihin videomateriaaleihin on ollut helppo linkata LianaMailerin uutiskirjepohjasta. Pöllöposteihin on myös nostettu erilaisia kyselyitä, joilla on kasvatettu vuorovaikutusta lukijoiden kanssa.

Videosisältöjen lisäksi kirjeet koostuvat muun muassa ajankohtaisista uutisista, ura- ja tiimitarinoista, avoimista työtehtävistä sekä vastuullisuusviestinnästä. Pöllöposteissa halutaan erityisesti nostaa esiin ihmisiä sekä yhteisiä onnistumisia.
Sydäntälämmittäviä tuloksia
Jo ensimmäisen vuoden aikana Pöllöposti-uutiskirjeestä saatiin rakennettua erittäin toimiva sisäisen viestinnän kanava. Huhtikuussa 2022 toteutetun kyselyn perusteella 84 % vastaajista piti Pöllöpostia hyvänä tai erinomaisena viestintävälineenä.

Uutiskirjeiden avaus- ja klikkausprosentteihin MTV:n viestintätiimi on tyytyväinen, etenkin kun kyseessä on kiireinen tv- ja media-alan toimintaympäristö:
- Kirjeiden avausprosentti on keskimäärin 57 %
- Kirjeiden klikkausprosentti on keskimäärin 33 %
- Yksittäisten kirjeiden avausprosentti jopa 72 % ja klikkausprosentti jopa 50 %
Luvut ovat jo nyt erinomaisia ja niitä pyritään kehittämään jatkuvasti, mutta esimerkiksi klikkausprosentin nostamista ei nähdä välttämättömyytenä. Pöllöposti on pyritty rakentamaan nopeasti selattavaksi ja sisäistettäväksi viestintäkanavaksi, ja kun sisältöosiot on otsikoitu, kuvitettu ja tiivistetty onnistuneesti, ei linkin klikkaaminen enää välttämättä ole tarpeellista.
Pöllöpostit ovat keränneet MTV:n henkilöstöltä runsaasti kiitosta. Sisäistä uutiskirjettä on kehuttu informatiiviseksi, hyvin rakennetuksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi, joka kokoaa yhteen tärkeimmät asiat ja välittää tietoa aktiivisesti.
Tea Siikonen on erityisen onnellinen palautteista, joiden mukaan vastaanottajat oikein odottavat sisäisen uutiskirjeen saapumista, ja että kirjeitä lukiessa tuntuu, että MTV:n sisäistä viestintää tehdään hyvällä fiiliksellä.

Katso webinaaritallenne
MTV:n yritysviestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Tea Siikonen vieraili Lianan webinaarissa avaamassa vauhdikkaan tv- ja mediatalon matkaa sisäisen viestinnän kehittämisessä.
Huom! Nähdäksesi webinaaritallenteen, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.